th

Concerto grosso na perliczkę i smyczki

Co mogła gotować żona François Couperina? Dlaczego „potage à la royal” trzeba przygotowywać w kilku etapach? Jak ułożyć barokowy jadłospis muzyczny? Czemu brzmienie organów jest takie smaczne? Co jadają i gotują wykonawdcy muzyki dawnej? Czy Barokowa melokuchnia Philippe'a Beaussanta rzeczywiście „nie tuczy”?

th

Rossiniego "Grzechy starości"

"Płakałem w życiu dwa razy: raz, kiedy umarła mi matka, i drugi, gdy na moich oczach kelner upuścił indyka z truflami do jeziora Como..." - miał powiedzieć nie kto inny, jak Gioacchino Rossini, znany ze swego muzycznego geniuszu w dziedzinie twórczości operowej, a także z subtelnego podniebienia...

th

Nela Rubinstein, czyli jak być kulinarną Artystką

Kulinarna dyplomacja w służbie muzyki? Postać Neli Rubinstein dowodzi, że połączenie to jest nie tylko możliwe, lecz także samo w sobie może stać się sztuką. Opiekuńcza i dyskretna, Nela stała się wyjątkową towarzyszką życia Artura Rubinsteina, a świadectwem jej fascynującego - i wypełnionego kulinarnymi przygodami - życia jest książka "Kuchnia Neli".

th

Tafelmusik XXI wieku…, czyli o mariażu muzyki i marketingu w gastronomii

Czy rodzaj słuchanej muzyki może wpłynąć na to, jakie wino kupimy albo na to, w jakim tempie jemy posiełek w restauracji? Czym jest marketing multisensoryczny i jaki udział ma w nim muzyka? Czym jest współczesna "Tafelmusik" i jak badać jej oddziaływanie na konsumentów? 

th

Muzyka i kuchnia - numer specjalny

Kuchnia i muzyka. Pozornie odległe. Coś dla ciała i coś dla ducha. Coś dla podniebienia i coś dla ucha. A jednak mają więcej wspólnego niż by się mogło wydawać...

th

Janusowe oblicze muzyki. Recenzja tomu "Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Muzyka i Moralność" pod redakcją Anny Chęćki-Gotkowicz

Spośród wszystkich dziedzin sztuki muzyka uchodzi za najbardziej niewinną, wolną od treści i znaczeń, a mimo to w ulotnym doświadczeniu, dotykając najskrytszych pokładów ludzkiej wrażliwości, prezentuje swą hipnotyczną siłę, wyrażając tak wiele i nic zarazem. Czy możliwe jest zatem, by dźwięki kryły moralne przesłanie?

th

Muzycy na wielkim ekranie

Muzyka jako temat przewodni dzieł wielkiego ekranu od lat nie traci na popularności. O dziwo, bo reżyserzy coraz rzadziej i coraz mniej chętnie sięgają po tematykę wykraczającą choćby o krztynę ponad realia życia codziennego. Rzeczywistość muzyka, jak by nie patrzeć, od tych realiów znacząco odbiega: godziny żmudnego ćwiczenia, mniej lub bardziej udane koncerty, inspirujące relacje uczeń-mistrz, częste wyjazdy zagraniczne – wszystko to trudno jest wtłoczyć w ogólnie przyjęty szablon.

th

Muzyczno-filmowe premiery 2017

Jakich produkcji miłośnicy muzyki a zarazem kinomani nie powinni w tym roku przeoczyć? Oto kilka propozycji.

th

Kamera-muzyka-akcja!

Może kina nie ulegają w ostatnim czasie szczególnym oblężeniom, jednak powszechny dostęp do najnowszych produkcji w internecie powoduje, że przeciętny Kowalski zapytany o tytuł ostatniego filmu, jaki widział, rzuci pewnie nowszym tytułem niż (jedna z najczęstszych odpowiedzi w ankietach czytelniczych) „Potop”Kto natomiast sięga po film, ten musi się zetknąć z towarzyszącą obrazowi muzyką. Muzykolog powinien zatem rozsiąść się w kinowym fotelu równie wygodnie, jak w filharmonii lub operze – pole do analiz jest tu przeogromne.

th

„BPM". Bóg – Przestrzeń – Miłość, czyli sekretna mechanika muzyki

Muzyka ma w sobie pierwiastek Boski, ponieważ stwarza w nas całe wszechświaty. Aby ta sprawczość mogła się przejawić, potrzebuje Przestrzeni. Aby Boskość zapłodniła Przestrzeń, potrzebna jest Miłość. To wszystko razem się dopełnia, uzupełnia i spełnia. To po prostu działa. 

th

Muzyka na walentynki. Meakultura.pl poleca!

Meakultura.pl poleca! Muzyka na randkę nie musi być sztampowa ani banalna. Największe miłosne przeboje, które zmiękczą każde serce nie muszą ocierać się o kicz. Czego na randce chcieliby posłuchać autorzy i redaktorzy meakultura.pl? Zapytaliśmy ich o to. W naszym redakcyjnym zestawieniu zatriumfowały miłość i muzyka. Uwaga! Niektóre z propozycji wyborów mogą okazać się bardzo zaskakujące!

th

Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?

„Potrafi uspokoić każde rozedrgane serce, uśmierzyć szlachetny gniew albo rozpalić miłość w najbardziej lodowatych umysłach” – takie supermoce ma Muzyka z Orfeusza Monteverdiego. Niech będzie to mottem lutowego numeru meakultua.pl!

th

Muzyczny protest w kolorze blue

Muzyka to często zapalnik, katalizator zmian, który popycha szerokie masy społeczne do protestu. Manifesty polityczne muzyków i ich kontrowersyjne poglądy stoją za niejedną obyczajową rewolucją, która potrafiła zmienić kształt niejednego kraju i niejednego systemu władzy.


th

Można się bawić bez muzyki, ale po co?

Społeczny i integracyjny wymiar muzyki można zaobserwować niemal wszędzie, niemal codziennie. Nie tylko w kontekście wielkich wydarzeń, polityki i społecznych protestów, ale również, a może i przede wszystkim, w codziennym funkcjonowaniu wielu ludzi. Muzyka pełni rolę trudną do przecenienia w najprostszym, międzyludzkim kontekście.

th

Pieniądze na kulturę

Tomasz Pawłowski, specjalista w dziedzinie finansowania projektów kulturalnych od wielu lat pracujący w Inkubatorach Społecznej Przedsiębiorczości, mówi o sposobach zdobywania pieniędzy na kulturę. 

th

Formy artystycznie nieartystyczne

Spektakl od razu kojarzy nam się z teatrem. Gdy widzimy obraz, wiadomo, że chodzi o malarstwo. Podczas słuchania utworu nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z muzyką. A co w momencie, kiedy nie do końca można określić czy coś jest muzycznym utworem, czy rodzajem teatralnego widowiska?

th

Tonsil czaruje dźwiękiem. Wywiad z Kajetanem Adamczakiem

Tonsil to marka - legenda. Istnieje od dziesięcioleci, dziś w całości samodzielnie produkując swoje urządzenia, modernizując je i wprowadzając nowe rozwiązania. Jest marką poszukiwaną i docenianą przez klientów, co potwierdzają badania i statystyki. 

th

Duchy i piramidy. Efterklang w poszukiwaniu dźwięku

Czy opustoszała osada górnicza na mroźnej wyspie Spitsbergen może stać się inspiracją do stworzenia rozgrzewającej płyty? Duńczycy z Efterklang postanowili sprawdzić to na własną rękę... i ucho, a ich poszukiwaniom dźwięków stale towarzyszyła kamera. Czas na niezwykłą wyprawę do samego serca Piramidy.

th

Czy muzyka ma płeć? Gender w codziennej przestrzeni audiowizualnej

Muzykologia feministyczna jest jednym z najnowszych kierunków badawczych, wciąż niemal nieobecnym w polskich badaniach muzykologicznych oraz antropologicznych.

th

Zoomuzykologia w ujęciu Dario Martinellego

Martinelli wyjaśnia teoretycznie pojęcia związane z zoomuzykologią i pomaga w procesie systematyzacji zjawiska. 

th

Nora „The Piano Cat”, pies kreator, wieloryby. Zwierzęta mają głos

Nora „The Piano Cat” nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Zwierzęta od zawsze były natchnieniem dla kompozytorów, a nowo powstające utwory z ich udziałem skłaniają do refleksji nad tym, jak muzyka odzwierciedla nasze relacje ze światem zwierzęcym.

th

#meaciekawostki: Synestezja i amuzja - fascynujące sprawki dźwięków w mózgu

Czym jeszcze zaskoczy nas ludzki mózg? Neurolodzy i melomani od lat pochylają się nad zjawiskiem synestezji i amuzji, jednak wciąż nie uzyskali jednoznacznych odpowiedzi na takie pytania, jak np.: „Czemu dźwięki to żółte, lepkie trójkąty?” lub „Dlaczego muzyka Chopina brzmi jak klaster?”.

th

Emocje w muzyce

Muzyka stanowi istotny element sfery publicznej. Jest sztuką abstrakcyjną w swej formie, a jednocześnie głęboko oddziałującą na ludzkią emocjonalność, która stanowi jeden z ważniejszych czynników determinujących odbiór muzyki.

th

O tekstach śpiewanych w nauczaniu języków obcych. I nie tylko! Wywiad z dr Justyną Deczewską

Jak piosenki wpływają na doskonalenie umiejętności językowych, takich jak: czytanie, pisanie czy mówienie? Czy zdolności muzyczne mogą pomóc w przyswajaniu języka obcego? W jaki sposób używać materiałów opartych na piosenkach w nauczaniu dzieci i dorosłych? Na te pytania, a także wiele innych, odpowie dr Justyna Deczewska.

th

Podobieństwa między muzyką a językiem

Muzyka i język otaczają nas od pierwszych chwil życia, przenikając się wzajemnie. Z pozoru tak różne, łączy je jednak kilka podobieństw związanych ze sposobem przyswajania, umiejętnościami produktywnymi i receptywnymi, ośrodkami, które są zaangażowane w produkcję dźwięków podczas mówienia i śpiewania. Podobieństwa te pozwalają na postawienie pytania: czy język i muzyka mogą wpływać na siebie i stymulować się wzajemnie?

th

Muzyka w rozwoju językowym dziecka

Umysł od początku naszego życia w pierwszej kolejności przyswaja dźwięki i melodie − to dzięki nim systematycznie uczymy się komunikacji z innymi. Dlaczego muzyka wpływa na nasz rozwój w tak korzystny sposób? Czemu o wiele lepiej pamiętamy piosenki z dzieciństwa niż wiersze? Zapraszamy w podróż po umyśle, tłumaczącą te zjawiska.

th

Wpływ muzyki na uczenie się języka obcego

W dowolnym języku człowiek uczy się czterech głównych sprawności – mówienia, słuchania, czytania i pisania. Muzyka to często nie tylko dźwięki, ale także słowa, dlatego wykorzystywanie piosenek w nauczaniu języka może pomóc zarówno w rozwijaniu tych umiejętności, jak również poznawaniu kultury czy podnoszeniu motywacji do nauki.

th

Muzyka i język - nieprzekraczalna granica

Czy muzyka i język są ze sobą spokrewnione? Zarówno język, jak i muzyka to fenomeny, których nośnik stanowi dźwięk. W sensie ontologicznym są one jednak całkowicie od siebie niezależne, stanowiąc dwie nieprzystawalne do siebie domeny. Muzyka jest asemantyczna, adyskursywna, apojęciowa. Język – semantyczny, dyskursywny, pojęciowy.

th

#meaciekawostki: Smaczne instrumenty, czyli muzyka z warzyw i owoców

Zarówno kreatywność ludzka, jak i muzyka nie mają granic. Dowodem na to są muzyczne instrumenty stworzone z warzyw i owoców.

th

Eidos i etos muzyki

Jak to jest, że muzyka czyni nas lepszymi i mądrzejszymi? Że łączy nas we wspólnotę, lecz jednocześnie pozawala nam się z niej wyłączyć i zanurzyć w siebie? Jak to jest, że będąc czymś pierwotnym, jak rytm serca i odgłosy przyrody, jest jednocześnie tak subtelna?

th

Sen o różnorodności

W obliczu antyludzkiej polityki jesteśmy zobowiązani przypomnieć sobie, kim jest człowiek i jak ważną rolę pełni swobodna ekspresja jego osobowości we wspólnocie.

th

Muzyka i wrażliwość. Rozmowa z dr hab. prof. UJ Magdaleną Szpunar

Dr hab. prof. UJ Magdalena Szpunar opowiada m.in. o tym, co wspólnego ma muzyka z wrażliwością oraz emocjami, wpływie muzyki na zdrowie psychiczne, a także o filozoficznych i literackich poglądach na sztukę.

th

„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część I)

Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie niesie ona za sobą? W części I tekstu Zuzanny Hwang-Cempli zostaniemy wprowadzeni w problematykę dzieła, a także metody – performatywnej – jaka będzie towarzyszyć jego analizie. Rozpoczniemy także wraz z autorką wczytywanie się w utwór – na początek od strony tekstu. 

th

„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część II)

Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie niesie ona za sobą? W części II tekstu Zuzanny Hwang-Cempli autorka przeprowadzi nas przez warstwę muzyczną utworu, a następnie zaprosi do odczytania sensu dzieła Głowickiej.

logowanie i rejestracja