Archiwum numeru 61

Wydanie: 2022-01-01 - 2022-01-31

Meandry

miniatura

O przyszłości i nowoczesności muzycznej. Futuryzm

Gabriela Jarosz

O tym, czym była muzyka futurystyczna w przeszłości, jak postrzegać możemy ją w teraźniejszości i co pod kątem muzycznym być może czeka na nas w przyszłości.

Wywiady

miniatura

Robot artystą? Tworzenie za pomocą sztucznej inteligencji a prawo autorskie

Aleksandra Sewerynik, Damian Flisak

W dzisiejszych czasach niemożliwe staje się możliwe. Poznaliśmy nowy obraz Rembrandta, mogliśmy posłuchać X Symfonii Beethovena. A to wszystko dzięki algorytmom sztucznej inteligencji (AI). Jednak czy…
miniatura

Nowe doznania potrzebują nowej sztuki – jaka będzie muzyka przyszłości? Wywiad z kompozytorem Michałem Janochą

Katarzyna Janus

O muzyce pisanej na laptopy, sztucznej inteligencji, i o tym, w jakim kierunku zmierza muzyka współczesna. Z Michałem Janochą rozmawia Katarzyna Janus.

Felietony

miniatura

O czasie w nauce, muzyce i popkulturze

Tomasz Gil

Z zagadnieniem czasu stykamy się bezpośrednio zarówno w naszej codziennej rzeczywistości, jak i w sztuce – a zwłaszcza w muzyce. Przyzwyczailiśmy się jednak do myślenia o nim w sposób linearny: zawsze…
miniatura

Książka udźwiękowiona

Mateusz Kudelski

Wydawałoby się, że czytelnictwo i różnego rodzaju dźwięki z reguły nie idą ze sobą w parze. Biblioteki przyzwyczaiły człowieka do dudniącej, pełnej oddechów ciszy. Jednak zauważa się powolne odchodzen…
miniatura

Czy „nowe” zawsze znaczy „lepsze”?

Marta Plewka

Niezobowiązujące rozważania o zaletach i wadach nowatorstwa, zmian w sztuce. Czy zrywanie z tradycją jest jedynym sposobem na rozwój, na odkrycie nowego? Czy to, co nowatorskie, zawsze jest „lepsze”?

Recenzje

miniatura

Czy potrzebujemy „Diuny”?

Kinga Wyskiel, Paulina Podżus

W recenzji Diuny (reż. Denis Villeneuve) Kinga Wyskiel zwraca uwagę na obecność i sposób zobrazowania wciąż aktualnych problemów z powieści Franka Herberta w tegorocznej ekranizacji, a Paulina Podżus…

Publikacje

miniatura

Zapomniane dzieła kameralne Karola Rathausa

Aleksandra Hałat

Co Karol Rathaus myślał o jazzie i czemu jego dzieła nadal pozostają nieopublikowane? Dlaczego kompozytor nie cenił Georg'a Gershwina? W których jego utworach kameralnych można odnaleźć wyraźne wpływy…
miniatura

Współczesna interpretacja idei futurystycznych w utworach Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego

Anna Wójcikowska

O tym, w jaki sposób Marcin Stańczyk i Artur Zagajewski – czołowi przedstawiciele polskich kompozytorów średniego pokolenia – przenoszą wybrane elementy futuryzmu do muzyki XXI wieku, interpretując je…

Edukatornia

miniatura

O „Solaris” Karola Nepelskiego. Pierwsze refleksje

Filip Baracz, Jakub Galica, Jan Niezgoda

Pierwsza refleksja teoretyczna nad utworem „Solaris” Karola Nepelskiego – operą elektroniczną, która w ostatnich latach w różnych odsłonach i formach pojawiała się na scenach teatralnych, ale i w proj…
miniatura

„Technologie tworzą ludzie. Jeżeli zmodyfikujemy nasze ciało ludzkimi wytworami, staniemy się bardziej ludzcy”. Transhumanizm

Olga Demeter

Neil Harbisson – pierwsza oficjalnie uznana osoba cyborgiczna określa rozwój technologiczny jako kolejny etap ewolucji człowieka. Jak od antyhumanizmu dotarliśmy do transhumanizmu?
miniatura

Koncertowe alter ego, czyli hologramy przejmują scenę

Emmanuella Robak

Kiedy w latach 80. nastolatki, zapatrzone w ekrany swoich telewizorów, oglądały przygody Jerrici Benton i jej muzycznego alter hologramu „Jem”, nikt nie przypuszczał, że pomysł Christy Marca kiedykolw…
logowanie i rejestracja