Archiwum numeru 60
Wydanie: 2021-12-01 - 2021-12-31
Meandry

#meaciekawostki: Niespodzianki w służbie… sławy. Andante z „Symfonii G-dur” nr 94 Józefa Haydna
Katarzyna Janus
Na czym polega „niespodzianka” w „Symfonii G-dur” nr 94 Józefa Haydna? W jaki sposób jeden z największych klasyków wiedeńskich postanowił przykuć uwagę londyńskiej publiczności? Katarzyna Janus udziel…
#meaciekawostki: Powrót koszmarów, czyli stara (nowa) ścieżka dźwiękowa
Mateusz Kudelski
Osoby, którym wydaje się, iż muzyka zamierzchłych dekad okryła się grubą warstwą kurzu współczesnych produkcji, i którzy twierdzą, że owa już nigdy nie powróci bądź nie zostanie udostępniona szerokiej…
O(d)czarowanie. Altówka
Katarzyna Janus
Dać się oczarować muzyce altówkowej i spróbować odczarować niesprawiedliwe opinie na jej temat – taki jest cel najnowszego numeru w MEAKULTURA.PL poświęconemu altówce.
#meaciekawostki: Hanatarash – zespół wysokiego ryzyka
Jędrzej Rumiński
Hanatarash nazywany jest najbardziej niebezpiecznym zespołem w historii. Dlaczego? O tym w najnowszej Meaciekawostce.Wywiady

„Cierpimy na manię porównań” – o muzyce polskiej i nie tylko. Rozmowa z Łukaszem Borowiczem
Agnieszka Nowok-Zych
O wykonawstwie muzyki romantyzmu i klasycyzmu, propagowaniu muzyki polskiej poza granicami kraju, o stereotypach na jej temat, które popularne są bardziej w Polsce niż poza jej granicami, a także o do…
„Altówka powstała przed skrzypcami i była przedstawiana na starych obrazach jako instrument aniołów”. Wywiad z Samuelem Zygmuntowiczem
Marlena Wieczorek, Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Altówka posiada niezwykłe brzmienie, a altowiolistyka jest sztuką niewystarczająco dziś docenianą. Jak ocalić altówkę i przybliżyć jej znaczenie szerszej publiczności? Czym się wyróżnia na tle innych…Felietony

Altówka – brzydkie kaczątko czy urodziwy łabędź bez kompleksów rodziny smyczkowej?
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Ad. dr MBA Krzysztof Komendarek-Tymendorf – wykładowca klasy altówki i kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, altowiolista solista, pedagog, protagonista altówki przygląd…Recenzje

Odkrywając altówkę i wraz z altówką. „Quantum of Silence” Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa
Gabriela Jarosz
W solowym brzmieniu altówki jest coś niezwykłego – w końcu często słyszymy ją w przybraniu orkiestrowym czy kameralnym. Odkrycie jej solo to intymność, bliskość i… miejsce na ciszę. Recenzja płyty „Qu…Publikacje

Altówka jest kobietą. Rebecca Clarke – życie, twórczość i walka o siebie
Nikola Haręża
Muzyczna droga altowiolistki i kompozytorki Rebecci Clarke nie była usłana różami. Tak jak jej ukochany instrument – altówka – żyła w niedocenieniu. Jej biografia to próba złapania balansu między szty…Edukatornia

Nie oceniaj altówki po stereotypach i żartach. Poznaj jej historię
Kinga Wiśniewska
Altówka – ulubiony instrument Wolfganga Amadeusza Mozarta. Grali na niej m.in.: Jan Sebastian Bach czy Niccolò Paganini. Utwory z jej udziałem komponowali wybitni muzycy: Georg Philipp Telemann, Johan…Rekomendacje

3V – Vision Viola Voyage
Fundacja Ars Sine Qua Non i Save the Music
Projekt 3V – Vision Viola Voyage to wspólnie zainicjowane przedsięwzięcie przez Fundację Meakultura oraz Fundację Ars Sine Qua Non w ramach kampanii Save the Music, które ma na celu zbudowanie unikato…