Archiwum numeru 58
Wydanie: 2021-10-01 - 2021-10-31
Meandry

Wsłuchując się w otoczenie. Audiosfera
Joanna Kwapień
Jeśli słuchać, to nie tylko muzyki. W tym numerze MEAKULTURY przybliżamy zagadnienie audiosfery.
#meaciekawostki: Skrzypotrąba – kiedy skrzypce to za mało!
Agnieszka Wieczorek
Instrument łączacy w sobie skrzypce i trąbkę? Tak – to skrzypotrąba! Kto ją wynalazł? W jakim celu została stworzona? Jakie jest jej brzmienie? Czy nadal się ją stosuje? Jak wygląda gra na tym instrum…
Kiedy działanie staje się sztuką. Performatywność
Gabriela Jarosz
Z pojęciem „performatywności” możemy spotkać się coraz częściej. Czym jest owa „performatywność”? W najnowszym numerze czasopisma MEAKULTURA rozważamy ten termin z wielu perspektyw.
#meaciekawostki: A co, gdyby saksofon nigdy nie powstał?
Katarzyna Janus
Sytuacja opisana w tytule hipotetycznie mogła nam się przytrafić, ponieważ wczesne lata życia konstruktora tego pięknego instrumentu – Adolfa Saxa – obfitowały w nieoczekiwane zwroty akcji rodem z thr…Wywiady

Verdi, vidi, vici. Wywiad z Arturem Rucińskim (część I)
Joanna Stanecka
Światowej sławy baryton, Artur Ruciński, w rozmowie z Joanną Stanecką opowiada m.in. o osobistych upodobaniach muzycznych, pracy zawodowego artysty muzyka oraz swoim zamiłowaniu do twórczości Giuseppe…
Okiełznać stres sceniczny – rozmowa z Martą Klimek
Marta Kaczmarczyk
Marta Klimek, studentka skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, laureatka kilkunastu konkursów skrzypcowych w rozmowie z Martą Kaczmarczyk opowiada o stresie wykonawczym, s…
Promocja muzyki współczesnym tropem. Wywiad z Kamilem „Jakuzą” Jaczyńskim
Jędrzej Rumiński
O procesach zachodzących we współczesnym świecie, o branży muzycznej i o specyfice swojego zawodu opowiada Kamil „Jakuza” Jaczyński – specjalista ds. public relations i marketingu muzycznego.Felietony

Badacz dźwiękobrazu: R. Murray Schafer (1933–2021)
Piotr Grella-Możejko
R. Murray Schafer zmarł 14 sierpnia 2021 roku. Jeśli kogoś nazwać można geniuszem – to właśnie jego. Piotr Grella-Możejko przedstawia sylwetkę i twórczość kompozytora.
Nadzwyczajny odbiór czegoś zupełnie zwyczajnego
Gabriela Jarosz
Jakim ewenementem jest to, że rozmawiając z daną osobą możemy wsłuchać się w jej specyfikę głosu, wynikającą z wielu czynników charakterystycznych tylko dla niej, i odkryć niepowtarzalność tego zjawis…
Symfonia Natury i Kosmosu
Paulina Podżus
Śpiewy lodu, wokalizy zórz polarnych, zawodzenia piasku, kosmiczne solówki planet to tylko niektóre z kompozycji, jakie tworzy Matka Natura i Ojciec Wszechświat. Rozwijająca się technologia pozwala na…
Cielesny aspekt performansu
Kinga Wiśniewska
Będąc na koncercie, przywiązujemy znikomą wagę do ruchów, gestów oraz mimiki artysty. Nie zastanawiamy się nad ich znaczeniem. Ludzkie ciało skrywa wiele tajemnic, a muzyk za jego pomocą potrafi przek…
Sen o różnorodności
Mateusz Kudelski
W obliczu antyludzkiej polityki jesteśmy zobowiązani przypomnieć sobie, kim jest człowiek i jak ważną rolę pełni swobodna ekspresja jego osobowości we wspólnocie.Recenzje

Jak zaopiekować się słuchaczem? „Acousmatic Music” Marcina Stańczyka
Gabriela Jarosz
Autor zadbał o słuchacza, o możliwość czerpania treści zawartych w utworach, przy równoczesnym pozostawieniu przestrzeni na własne „ja” – na indywidualną interpretację. Recenzja płyty „Acousmatic Musi…
Wewnątrz siebie – „Bo Burnham: Inside”
Jędrzej Rumiński
Lockdown, zepsuty świat, problemy psychiczne... komedia. Jakie wnioski płyną z seansu „Bo Burnham: Inside”?Publikacje

Rola radia, filmu i fonografii w popularyzowaniu polskiej piosenki w XX-leciu międzywojennym
Tomasz M. Lerski
W początkach XX w. piosenka stała się nieodzownym elementem kultury życia codziennego, w – jak to wówczas mówiono – „cywilizowanych częściach świata”. Objawiła się „chlebem dla mas”, wnosząc w życie m…
Muzyczny język Heitora Villi-Lobosa na przykładzie cyklu fortepianowego „Carnaval das Crianças”
Anna Rusin
Heitor Villa-Lobos zapisał się w historii muzyki jako jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. W swojej twórczości pielęgnował folklor brazylijski, a jego dzieła wpisują się w nurt muzyki prog…
„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część II)
Zuzanna Hwang-Cempla
Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie niesie ona za sobą? W części II tekstu Zuzanny Hwang-Cempli autorka przeprowadzi n…
„Unknown, I Live with You” Katarzyny Głowickiej. Od opery zaangażowanej do międzykulturowego performansu (część I)
Zuzanna Hwang-Cempla
Co odnajdziemy w warstwie muzycznej i tekstowej opery Unknown, I Live with You Katarzyny Głowickiej? Jakie przesłanie niesie ona za sobą? W części I tekstu Zuzanny Hwang-Cempli zostaniemy wprowadzeni…Edukatornia

Duet człowieka i przyrody: instrumenty wpisane w naturę
Paulina Podżus
Instalacje dźwiękowe – konstruowane we współpracy muzyków i specjalistów z innych dziedzin – są zarówno ciekawymi atrakcjami turystycznymi, jak i dobrymi przykładami na wykorzystanie przez człowieka p…
Krzyki w wielkim mieście, czyli pejzaż dźwiękowy XVIII-wiecznego Gdańska
Monika Targowska
Badając życie dawnych miast, historycy mają do dyspozycji wiele znakomitych źródeł w ikonografii i literaturze: zabytki architektury, pejzaże malarskie, portrety, pamiętniki. Dzięki nim mogą precyzyjn…
Gwizdanie - sztuka z powietrza
Marta Kaczmarczyk
Gwizdanie i nucenie towarzyszy każemu z nas podczas wykonywania różnego rodzaju codziennych prac. Jednak czy gwizdanie może być profesjonalną formą tworzenia muzyki?
Wesele jako widowisko kulturowe
Kinga Wyskiel
Na obrządek weselny możemy patrzeć jako na zabawę rodzinną, warto jednak zadać sobie pytanie, jakie jest jego miejsce w refleksji na temat szeroko pojętej kultury.Rekomendacje
