Archiwum numeru 22
Wydanie: 2018-10-01 - 2018-10-31
Meandry

Festiwalizacja, festiwalomania, festiwalofilia
Dorota Relidzyńska
Warszawska Jesień skończyła się w tym roku w niedzielę 30 września późnym wieczorem. Jej trzy ostatnie dni zazębiały się z Szalonymi Dniami Muzyki (28-30 września), więc jeśli ktoś chciał wziąć udział…
Porozumienie pomiędzy niezależnymi wydawcami muzycznymi - spotkanie 25.10 - patronat meakultura.pl
W ubiegłym miesiącu miało miejsce pierwsze spotkanie sieciujące skierowane do przedstawicieli niezależnej branży muzycznej. Podczas wydarzenia, na które przybyło ponad czterdziestu przedstawicieli sek…
Znamy wyniki konkursu „Obywatelki i Obywatele świata - migracje polskich kompozytorek i kompozytorów w XXI wieku"
Z radością informujemy, że konkurs z okazji 100-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS: „Obywatelki i Obywatele świata - migracje polskich kompozytorek i kompozytorów w XXI wieku" został rozstrzygnięty.Wywiady

Rezonans filmu, muzyki i refleksji. Rozmowa z Michałem Merczyńskim, dyrektorem festiwalu Nostalgia
Ewa Schreiber
O początkach festiwalu Nostalgia, o żelaznej i aksamitnej kurtynie, o wyjazdach i powrotach do małych ojczyzn, o wspólnym przeżywaniu muzyki i o wspólnym stole z Michałem Merczyńskim, dyrektorem fest…
„Zawsze jest miejsce na nowe formuły”. Wywiad z Aleksandrem Nowakiem
Magdalena Stochniol
Aleksander Nowak (1979) – jeden z najbardziej rozpoznawalnych i oryginalnych kompozytorów swojego pokolenia. Autor trzech oper (Sudden rain, Space opera oraz Ahat ili – Siostra bogów) i kilkudziesięci…Felietony

Festiwale na szczytach
Dorota Relidzyńska
Festiwale naszych czasów mobilizują zasoby, których nie jest w stanie uruchomić żadna instytucja kultury działająca na tradycyjnych zasadach. Pobudzają kreatywność, wymagają bowiem elastyczności w prz…
Festiwal – laboratorium kultury
Dorota Relidzyńska
Jakie dążenia i potrzeby zaspokajają coraz liczniejsze festiwale muzyczne? Jakie nowe zjawiska kreują? Do czego są nam potrzebne i do czego nas doprowadzą?
To nie my (wygraliśmy Eurowizję)
Krzysztof Stefański
Biała, prosta sukienka, w której Edyta Górniak wystąpiła w Dublinie podczas finału 39. Konkursu Eurowizji, podobno została specjalnie kupiona w Hongkongu za 30 milionów starych złotych. Strój spełnił…
Jak oszaleć w dobrym stylu (w weekend)
Dorota Relidzyńska
Już od szóstej rano w sobotni poranek przed Teatrem Wielkim - Operą Narodową ustawiały się kolejki po bilety na Szalone Dni Muzyki 2017. Przed wejściem do gmachu rozgrywały się dantejskie sceny, a ser…Recenzje

Operowe perypetie sumeryjskich bogów
Maria Majewska-Mocek
Twórcza aktywność kompozytorów młodego pokolenia w zakresie operowych gatunków nie gaśnie. Co prawda, część z nich nadal traktuje tę dziedzinę jako pole do eksperymentów, jednak są również tacy, którz…
Warszawska Jesień – mozaika
Karolina Dąbek, Joanna Kołodziejska, Paulina Zgliniecka
Warszawska Jesień krytycznym okiem. Garść recenzji z wybranych koncertów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej w formie wrażeniowej „mozaiki” oraz kilka słów o historii i współczesności wydar…Publikacje

O festiwalach jazzowych... i nie tylko
Piotr Matla
Pierwsze głosy o śmierci jazzu słychać było już w 1969 roku. Tymczasem w Polsce w roku 2018 roku funkcjonuje kilkadziesiąt klubów jazzowych i organizowanych jest około 150 festiwali. Oznacza to, że st…
Festiwale Andrzeja Chłopeckiego
Magdalena Nowicka-Ciecierska
Andrzej Chłopecki – wybitny krytyk muzyczny, niezrównany propagator muzyki współczesnej i jej oddany wielbiciel, miał też w swoim aktywnym życiu zawodowym wiele związków z festiwalami. Sam brał udział…Edukatornia

Festiwal Bachowski w Świdnicy – w duchu wspólnoty
Michał Orzechowski
W czasie Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy dla muzyki i dla ludzi otwiera się nie tylko Świątynia Pokoju, ale także i inne świdnickie kościoły, a także budynki użyteczności publicznej, podwórka, ulice…
Actus Humanus – z przywiązania do ponadczasowego piękna
Michał Orzechowski
Actus Humanus - największy polski festiwal muzyki dawnej – nie wykrzykuje popularnych haseł, nie epatuje wielkością, nie trwoni wartości, które idą w parze z muzyką dawnych mistrzów: szacunku, otwarto…Rekomendacje

Warsztaty krytyki muzycznej z Fundacją MEAKULTURA na festiwalu Nostalgia
Fundacja Meakultura zaprasza wszystkich wrażliwych na dźwięk i słowo na bezpłatne warsztaty „Krytyka w praktyce”! Jeśli lubisz pisać o muzyce albo chcesz dowiedzieć się, jak ubierać w słowa to, co sły…
Territoires Éphémères - Open Source Art Festival, edycja 8.
Natalia Chylińska
Projekt Territoires Éphémères, który współtworzą Dasha Rush, Valentin Tszin i Stanislav Glazov, stanowił interdyscyplinarny dialog między muzyką elektroniczną, tańcem, wizualizacjami generatywnymi w c…