Archiwum numeru 16
Wydanie: 2018-04-01 - 2018-04-30
Meandry

Wiosna brzmi wspołcześnie
O tym, że wiosna BRZMI, że wypełniają ją odgłosy budzącej się do życia przyrody, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Ale czy brzmi współcześnie...? W numerze, który oddajemy właśnie do Waszych rąk po…Wywiady

„Brakuje mi dyskusji pomiędzy muzykami, odbiorcami, a mediami.” Wywiad z Rafałem Zapałą.
Monika Winnicka
Rafał Zapała jest kompozytorem, pianistą, perkusistą i wykładowcą w Poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Specjalizuje się w muzyce współczesnej, elektronicznej i eksperyment…
„Żeby grać muzykę współczesną, trzeba mieć bardzo dobry warsztat klasyczny”. Wywiad z Barbarą Borowicz
Ewa Schreiber, Magdalena Nowicka-Ciecierska
Barbara Borowicz, pochodząca z Poznania klarnecistka młodego pokolenia, laureatka kilkudziesięciu nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, wybitna interpretatorka dzieł Stockhausena w r…Felietony

Pokoncertowe impresje młodych krytyków
Aleksandra Babiarska, Barbara Borowska, Jakub Kranc, Zuzanna Nalepa
Muzyka współczesna może zaskakiwać, zwłaszcza gdy nie obcujemy z nią na co dzień. Przekonali się o tym studenci poznańskiej muzykologii, którzy uczestniczyli w warsztatach i koncercie zespołu airborne…
Marina Abramović. The Cleaner
Marta Wryk
W Kunsthalle w Bonn otwarto wielką retrospektywę Mariny Abramović. 72-letnia performerka, która w latach 70-tych szokowała, publicznie kalecząc swoje ciało i eksploatując je do granic możliwości, w os…
Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
Paulina Zgliniecka
Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, niegdyś Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, obchodził w tym roku 30. Jubileuszową edycję (odbywa się w Krakowie bez przerwy od 1989 roku). Za główny…
Martyna Kosecka i nowa muzyka w Teheranie
Młodzi kompozytorzy za kierunek emigracji najczęściej obierają Zachód, zazwyczaj z powodów edukacyjnych, ze względu na lepsze możliwości wykonawcze, zaplecze techniczne. Martyna Kosecka, kompozytorka,…Recenzje

Wokół 47. "Poznańskiej Wiosny Muzycznej". Wielogłos
E. Chorościan, W. Krzyżanowski, W. Nowak, M. Winnicka, E. Schreiber
Relację z 47. Poznańskiej Wiosny Muzycznej przedstawiamy w wielogłosie. Splatają się w nim rozmaite wątki, preferencje, wrażliwości i sposoby opisu. W efekcie powstała mozaikowa relacja, która ma w so…
Gdzie miłość, tam snuje się opowieść
Anna Komendzińska
Dziś własną płytę może mieć każdy chór i każda orkiestra. Sztuką jest wydanie takiej, która z ,,własnej” stanie się wspólna wielu słuchaczom.Publikacje

Elementy cante jondo w "La Luna está muerta, muerta..." z "Night of the Four Moons" George'a Crumba
Paulina Miedzińska
Cykl "Night of the Four Moons" na alt, flet, banjo, amplifikowaną wiolonczelę i perkusję powstał na zamówienie Philadelphia Chamber Players. Bezpośrednim bodźcem do skomponowania utworu była podróż am…
„Życiopisanie” w teatrze operowym Aleksandra Nowaka
Paulina Zgliniecka
Aleksander Nowak, niespełna czterdziestoletni kompozytor — urodził się 18 grudnia 1979 roku w Gliwicach — uznawany jest za jednego z najciekawszych, a przy tym najzdolniejszych przedstawicieli autorów…Edukatornia

Fluxus and experimental music
Luiza Sadowska
Fluxus is an international and interdisciplinary artistic collective (or network) established in the 1960s and 1970s. Composers, painters, poets, designers - merging, exploring, overlapping media, dis…
Postrzeganie czasu w muzyce. Analiza „Reflection for Cello” Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej
Ada Krzyczkowska
Kompozytor od początku swojej drogi zawodowej zmaga się z pojęciem czasu. Czas to coś płynącego, nieokiełznanego, często niepojmowanego. Czas dla kompozytora miał być tym, nad czym może zapanować, co…Rekomendacje

London Philharmonic Orchestra Young Composers programme 2018/2019
London Philharmonic Orchestra otwiera nabór do programu dla młodych kompozytorów, którym oferuje roczne warsztaty nad utworem. Zwieńczeniem współpracy będzie publiczna prezentacja kompozycji.